Written by Donat Berisha

Bereikbaarheid 112 via 4G & WiFi moet beter

In een eerdere beleidsregel van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) is vastgelegd dat alarmnummer 112 via onder andere 4G en VoWIFI (bellen via WiFi) altijd bereikbaar moest zijn.

Dit is nog niet altijd het geval. Alarmnummer 112 is nog niet in alle gevallen te bellen via 4G en VoWIFI. De ACM heeft daarom onlangs telecomproviders die mobiele diensten (zoals prepaid) aanbieden, hierop aangesproken. Voor het einde van het jaar dient dit in orde te zijn.

Mobiel bellen

Als je momenteel mobiel belt, dan gaat dat via 2G of 3G. De bedoeling is dat dit na verloop van tijd wordt vervangen met het 4G-netwerk. Mobiele gesprekken moeten steeds vaker via het 4G-netwerk gaan.

Het is van groot belang 112 via alle technieken voor mobiel bellen bereikbaar is, waaronder dus 4G en VOWIFI (Voice over WiFi). Dit zorgt ervoor dat het alarmnummer ook in de toekomst altijd probleemloos gebeld kan worden. Aangezien dit nog niet altijd het geval is, heeft de ACM mobiele providers hier dus op aangesproken. Hun verlangen is dat telecombedrijven dit voor het einde van het jaar op orde hebben.

Netwerk oudere telefoons

Bepaalde oudere telefoons werken alleen via 2G/3G, of hebben geen 4G bellen en/of bellen via WiFi functionaliteit. Hierdoor kan er met deze telefoons niet worden gebeld via de nieuwere technieken 4G en VOWIFI. Daarom vallen deze telefoons ook buiten de opgestelde beleidsregel.

Locatiegegevens

Op een ander punt voldoen de telecomproviders wel, namelijk het versturen van locatiegegevens. Wanneer iemand naar 112 belt, moeten providers ervoor zorgen dat de locatie- en identiteitsgegevens van degene meegestuurd worden naar de meldkamer van 112. Zo kan er in noodsituaties sneller gehandeld worden. Aanbieders voldoen op het punt locatiegegevens punt dus wel aan de beleidsregel.

Identiteitsgegevens & prepaid

Via een aparte procedure leveren mobiele providers identiteitsgegevens aan. Deze zijn echter niet altijd bekend. Een voorbeeld hiervan is dat wanneer iemand met een anonieme prepaid simkaart belt, zijn of haar identiteitsgegevens niet altijd bekend zijn. Daarom heeft de ACM ook hierop providers aangedrongen ervoor te zorgen dat deze gegevens beschikbaar komen.

Rate this post

Geef een antwoord

Your email address will not be published. Required fields are marked *

dertien − 6 =

*