Written by Donat Berisha

Databesparing aan of uit?

Wanneer je een prepaid simkaart of abonnement hebt, gebruik je waarschijnlijk mobiele data. Het verbruik van mobiele data kan vrij snel hoog oplopen. Om dit tegen te gaan, is het een mogelijkheid om mobiel internet uit te schakelen. Dit is echter niet altijd even handig of fijn. Daarom kiezen velen ervoor om databesparing aan te zetten. Zo verbruikt je toestel minder data. Staat databesparing aan of uit op jouw telefoon, en hoe controleer je dit? Lees het in dit artikel!

Staat databesparing aan of uit?

Wil je databesparing inschakelen? Of wil je het juist uitschakelen? Hieronder lees je hoe je dat zowel op een Android als op een iPhone doet.

Databesparing aan- of uitzetten op je iPhone

Wil je databesparing aan- of uitzetten op je iPhone? Dit doe je door de volgende stappen te ondernemen:

  1. Open je Instellingen-app
  2. Tik vervolgens op Mobiel netwerk
  3. Tik hierna op Opties mobiele data
  4. Schakel de databesparingsmodus in of uit

Heb je een 5G-telefoon? Dan tik je na ‘Opties mobiele data’ op ‘Datamodus’. Hierna kun je databesparing aan- of uitzetten. Indien je dual sim hebt, tik je ‘Mobiel netwerk’ op een van je nummers, waarna je de databesparingsmodus aan- of uitzet.

Databesparing op je Android telefoon aan- of uitzetten

Het aanzetten of uitzetten van databesparing op je Android-telefoon doe je op de volgende manier:

  1. Open Instellingen
  2. Tik hierna op Netwerk en internet
  3. Tik op Databesparing
  4. Schakel vervolgens databesparing in of uit

Het kan per Android-telefoon verschillen hoe bepaalde instellingen precies worden genoemd. Op bepaalde telefoons tik je op Wi-Fi & internet, waarna je op ‘Sim en netwerk’ en vervolgens ‘databesparing’ tikt.

Houd hier rekening mee als je databesparing inschakelt

Afhankelijk van of databesparing aan of uit staat, werken bepaalde apps verschillend. Wanneer je databesparing op je telefoon inschakelt, gebruiken apps meerdere manieren om ervoor te zorgen dat je datagebruik wordt beperkt. Houd met het volgende rekening:

  • Het is mogelijk dat de kwaliteit van bijvoorbeeld filmpjes en video’s die je streamt wordt verminderd.
  • De instelling ‘Ververs op achtergrond’ wordt door apps uitgeschakeld.
  • Gebruik je een app niet actief? Dan kunnen apps stoppen met het gebruiken van data.
  • Bepaalde updates worden onderbroken.
  • Het automatisch downloaden wordt uitgeschakeld.
  • Muziek streamen met hoge kwaliteit wordt uitgeschakeld.

Per app kan het verschillen op welke manier datagebruik wordt beperkt. De bovenstaande manieren zijn het meest voorkomend.

Rate this post

Geef een antwoord

Your email address will not be published. Required fields are marked *

17 − tien =

*