Written by Donat Berisha

Bijna helft Nederlanders regelt telecom via app

Het gebruiken van apps op mobiele telefoons wordt steeds populairder. Bijvoorbeeld om te mailen, browsen, en gamen, maar dus ook op telecomdiensten te regelen. Uit het nieuwe Provider Service Apps-rapport van Telecompaper blijkt namelijk dat 45% van alle Nederlanders het liefste zo veel mogelijk zijn of haar telecomdiensten via een app regelt. Dit is op basis van data uit het eerste kwartaal van 2022.

Apps voor telecomdiensten

Het wordt steeds makkelijker om je abonnement of prepaid simkaart via de app van je mobiele aanbieder te beheren. Providers hebben vaak eigen apps voor het regelen van bepaalde telecomdiensten, zoals voicemail, het inzien van verbruik, en het downloaden van facturen.

Doordat apps van mobiele providers beter worden en zich ontwikkelen, hoeven klanten minder vaak contact op te nemen via de telefoon. Toch kiest 23% van de Nederlanders er alsnog voor om niet van apps van providers gebruik te maken. De belangrijkste reden hiervoor, is dat deze klanten het effectiever vinden om zaken via de (telefonische) klantenservice te regelen.

Rol van leeftijd

Er is een groot verschil in app-gebruik tussen jongeren en ouderen. Van de Nederlanders tussen de 16 en 35 jaar kiest 61% voor het regelen van telecomdiensten via een app, tegenover 25% van de 67- tot 80-jarige Nederlanders.

Van de 16- tot 35-jarigen die geen app gebruiken, noemt 38% het ontbreken van functionaliteit om zaken via de app te regelen als reden om geen gebruik te maken van de app.

Waar worden mobiele apps van providers voor gebruikt?

Het type actie of verzoek is van belang voor de voorkeur om een app wel of niet te gebruiken. Zo kiest 38% van alle Nederlanders voor het bijkopen van beltegoed of het aanvullen van bundels via de app. Gezien de vele alternatieven, waaronder gebruik maken van de website en bellen naar de klantenservice, is dit een vrij hoog percentage.

Telecomklanten kiezen voor het aan- of uitzetten van aanvullende diensten, zoals Netflix, echter nog wel net wat vaker voor de website dan voor de app van een aanbieder: 34% tegenover 32%. Wordt er alleen gekeken naar Nederlanders onder de 50 jaar, dan heeft de mobiele app wel weer vaker de voorkeur.

De klantenservice bellen

Waar voor het regelen van bepaalde zaken de app steeds vaker de voorkeur krijgt, blijft het bellen van de klantenservice van een mobiele provider toch populair. Dat blijkt uit de volgende cijfers:

  • 42% belt met vragen over de factuur
  • 33% belt voor het verlengen van een abonnement
  • 52% belt voor het melden van een storing

Leestip: Apps zijn van grote invloed op je dataverbruik. Lees ons artikel over je dataverbruik beperken om minder data te verbruiken. Hierin worden belangrijke app-instellingen behandeld.

Rate this post

Geef een antwoord

Your email address will not be published. Required fields are marked *

1 + 4 =

*